woensdag 16 maart 2011

Verslingerd

Op de Slingerstapel die ik vrijdag plaatste kreeg ik zulke leuke reacties! Een daarvan was van Desiree, zij mistte er alleen nog 1: een stoffen slinger. Ik kreeg accuut de naaikriebels en kon niet meer wachten om er mee te beginnen! En hier is dan mijn nieuwe slinger:



alleen: nog steeds niet van stof, (sorry Desiree ;-)) maar van tafelzeil. Wat een leuk materiaal, daar kan ik echt helemaal aan verslingerd raken! Geen gedoe met rafels! Knippen gaat super! Naaien als een trein!

Wat heb je nodig voor een slinger van ca. 4,5 m lang?

- 50 cm tafelzeil van 1,40 breed (let op bij een dessin dat hij recht geknipt wordt!)
- ongeveer 4,6 m band (bijv. biaisband, of dun 'canvas'lint, of wat steviger mooi lint)
- naaigaren
- 1 wit A4 papier
- potlood
- lineaal of duimstok
- alleslijm

Hoe kun je het maken?

Vouw het A4 papier in de lengte dubbel. Meet langs de middenlijn 24 cm af, als je zeker weet dat jouw tafelzeil overal precies 50 cm is, kan je dus 25 cm afmeten, maar bij mijn stuk was dat niet het geval, vandaar mijn 24 cm. Trek vanuit de rechterbovenhoek naar het 24 cm-punt een schuine lijn, en knip deze lijn door.
Vouw het papier uit en daar is je vlaggetjesmal.


Leg je tafelzeil met de goede kant naar onderen en teken met je mal 24 vlaggetjes precies naast elkaar af (om en om: punt naar onderen - punt naar boven). Knip ze uit. Leg ze daarna naast elkaar op tafel en maak mooie combinaties, dat ligt natuurlijk ook helemaal aan het dessin wat je kiest.

Lijm steeds 2 vlaggetjes met de binnenkanten op elkaar, dit maakt het naaien straks makkelijker, anders heb je kans dat ze verschuiven tijdens het naaien (zoals eerst bij mij gebeurde...). Als je ze allemaal gelijmd hebt, is de 1e wel droog en kan je ze omzigzaggen met de naaimachine, en zo verder zodat je 12 mooie dubbele vlaggetjes hebt gemaakt.

Neem het band en meet ongeveer 20 cm af, daar komt het eerste vlaggetje, steek hem even vast met een speld, en naai het band aan de bovenkant van het vlaggetje vast.


Dan 15 cm afmeten en het volgende vlaggetje en zo door totdat je alle vlaggetjes hebt vastgenaaid. Naai eventueel begin en eind van het band om tot een lus. Slinger ophangen en er is FEEST!

9 opmerkingen:

  1. whahaha maakt niet uit hoor, hij is wel erg leuk! De stoffen moet ook dubbel gemaakt worden en dan omkeren, is iets meer werk, maar goed te doen lijkt me! En ik heb zo'n vaag vermoeden dat die er bij jou ook nog wel komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk die slinger, van tafelzeil?? welk band gebruik je om hem aan te bevestigen?? Ik wil dit ook kunnen...:)ja als juf moet ik af en toe bijleren, lach maar gerust!!


    Groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Maar dat vind ik juist een heel goed idee. Ok van de plastic maar nog steeds uniek en gaat vee langer mee dan een plastic (scheurt) of stoffen (idem dito en verkleurt ook nog).

    Maar heb je (heel misschien) dan wel een werkbeschrijving? Of is het nog steeds net als bij een stoffen geval?
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooo, wat een leuk idee! Dan kan je h'm ook buiten ophangen! 'k Heb zelf weleens stoffenslingers gemaakt, maar dit is eigenlijk wel zo leuk!
    Nu snel een feestje maken waar je h'm bij kunt gebruiken ;-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een geweldig idee. misschien dat ik die in te toekomst van je kopieer. voorlopig gelukkig nog even geen jarigen hier. maar zoon is in de zomer jarig en zo kan je ze ook buiten hangen.

    groetjes lieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De titel!!! Zo leuk verzonnen!

    Groetjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hé das leuk zo'n doos met oude lapjes, wat een verrassing, heerlijk!
    En ja ik probeer het ook zoveel mogelijk te beperken om aan de knutsel te zijn, want anders wordt het hier ook een zweinstein en dan heb jij er nog 5 rondhuppen, dan is het leed helemaal niet te overzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kwam net trouwens iets leuks tegen, kijk hier maar eens, vond het wel bij jouw blog passen!

    http://elisanna.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ok nu snapt deze juf het ook:) dank je wel voor je correcte uitleg, je had juf moeten worden:))

    Ik ga het proberen!!!!

    Groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het heel erg leuk als je een reactie achterlaat! En misschien wil je wel volger worden?

Onze webwinkel:

Volgers