maandag 28 november 2011

Dat smaakte goed!

Jaren geleden knipte ik uit de regionale krant een recept uit en ik heb dat (iets aangepast) inmiddels al heel vaak gemaakt. Als ik het serveer aan bezoek, willen ze daarna heel vaak het recept ook hebben.

Met de onderstaande hoeveelheid ingrediënten maak je een hele bakplaat vol van deze heerlijke appel-havermoutkoek, eventueel ook ideaal voor een feestje dus!

Het is zo'n makkelijk recept dat Loura dat al heel goed helemaal zelf kan.

Wat heb je er voor nodig?

- 6 grote goudreinetten
- 3 eetlepels kaneel
- 1 eetlepel speculaas/koekkruiden
- 500 gram bloem
- 1 zakje Backin bakpoeder
- 250 gram havermoutvlokken
- 400 gram bruine basterdsuiker
- 100 gram honing
- 1 ei
- 400 gram boter
- 250 gram rozijnen
- eventueel 100 gram walnoten in kleine stukjes

Schil de appels en snijd ze in stukjes. Strooi de kaneel en koekkruiden erover en roer door. Voeg eventueel de walnoten toe.


Meng de havermout, bloem, Backin, bruine suiker en de honing in een kom doorelkaar.


Laat de boter smelten.
Roer het ei door het havermoutmengsel.
Voeg dan de gesmolten boter toe.

Verspreid 3/4 deel van het deegmengsel over de ingevette bakplaat.
Strooi de rozijnen hierover heen.


Schep daaroverheen het appelmengsel.


Verkruimel het restant van het deeg eroverheen, en druk het met een vlakke hand iets aan.


Bak hem (of haar?) in een voorverwarmde oven op 180 graden in ca. 40 minuten gaar.


Met slagroom en een snufje kaneel is het een toppertje, maar wij aten hem deze keer gewoon zo....


en dat was ook heerlijk!!

'n Fijne dag verder!!

Klikadvertentie
Speelplezier 300x250

8 opmerkingen:

  1. Oei, dat ziet er superlekkerrr uit!!

    En op zich ook wel redelijk makkelijk te maken....en dan een hele bakplaat vol!! Kijk...dáár hou ik wel van haha...

    Ik ga deze (hoef ik niet te kiezen tussen hem of haar) in ieder geval een keer maken!

    Dankjewel voor het recept ;)

    groetjes Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk recept, ik gebruik vaker havermout bij recepten, deze kende ik nog niet...mmm, om te smullen, leuk dat je dochter al zo zelf aan het bakken is.

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooooooooooh! als mijn buikgriep voorbij is dan ga ik die maken!
    ik heb nog een recept uit mijn kindertijd van havermoutkoekjes maar met die appel erbij lijkt het NOG lekkerder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lijkt me erg lekker!
    En laat ik nou ook nog eens van makkelijke recepten houden!
    Ik ga het zeker eens uit proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hé, dat klinkt als heel lekker!
    Ga ik zeker een keer proberen en heerlijk gelijk een hele bakplaat!
    Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik scroll maar gauw naar beneden mjammie ziet er lekker uit, maar als je op dieet bent dan is dit niet zo'n strak plan hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgens mij heeft het ook ooit in de gezinsgids gestaan, pas kreeg ik een dergelijk recept van mijn zus. Nu ik deze plaatjes van jou zie, krijg ik er ook zin in om het eens te gaan maken, zaterdag misschien wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er goed uit! Alleen havermout heb ik nooit in huis.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het heel erg leuk als je een reactie achterlaat! En misschien wil je wel volger worden?

Onze webwinkel:

Volgers