woensdag 11 mei 2011

Zeilkoekjes!

Heb je nog een stukje tafelzeil liggen? Misschien overgehouden van een slinger of van uitdeeltasjes??

Daar kun je dan deze lekkere zeilkoekjes van maken!



Wat heb je nodig?

- tafelzeil
- koekjesdeeg (dit is een lekker recept)
- uitsteekvormpje 'bloem'
- scoubidoudraad of aardbeien/dropveter
- scherpe dikke breinaald (of eventueel een sateprikker)

Maak het deeg, laat het een uur rusten in de koelkast en rol het uit, ongeveer 1/2 cm dik.



Steek er bloemen uit.


Vergeet niet  er gaatjes in te prikken!



Bak de koekjes ongeveer 8 minuten op 200 graden.
Haal je de koekjes uit de oven, en de gaatjes zijn toch weer wat dichtgevloeid?
 
Dan is dit het moment om dat nog even te corrigeren.
Na het afkoelen lukt het anders niet meer, dan breken de koekjes.

Teken met behulp van je uitsteekvormpje (of  kijk hier voor mijn afbeelding) op het tafelzeil aan de achterkant per koekje 2 bloemfiguren  en knip ze uit.





Prik (op dezelfde plek als in de koekjes) met de breinaald 2 gaatjes, niet te pietepeuterig, anders lukt het straks met de draad of veter niet zo goed meer.

Als de koekjes voldoende zijn afgekoeld, rijg je de draad door de gaatjes.



Daarna pruts je het draad door de 2 zeilbloemen en met een strik maak je het af.

Als je op safe wilt, werk dan met scoubidoudraad.
Wil je graag aardbeienveter, doe dit dan niet een avond van te voren want dan zijn de volgende ochtend de veters op een duistere manier gebroken :-(
Ik denk dat een dropveter wel sterker zal zijn, maar dat heb ik (nog) niet uitgeprobeerd.

Presenteren op een mooi bord of schaal!




Geen reden om traktaties te maken en je vindt toch die bloemen te gek??
Gauw gaan knippen en lekker overal opnaaien!!


(Oja...en mijn kids gingen vanmorgen natuurlijk weer helemaal happy naar school!)

8 opmerkingen:

  1. LEUK!!!

    Die kids van jou hebben maar mazzel met zo'n ma!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh wat een leuk idee zeg, jammer dat de veter gebroken was, wel raar! En als het koekje niet mocht smaken dan 'zeil' je ze gewoon door de kamer... *lol*

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super leuk gezicht die bloemen!! echt vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor de verjaardag van dochterlief volgende week kom ik even bij jou ideetjes opdoen.
    dit is ook wwer zo leuk!
    Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer zo leuk en ja ik zeg het weer, hier moet je iets mee doen, dit verzint niemand hoor!!!
    Deze ideeën zijn echt zo ontzettend nieuw, je blijft me verrassen.

    Groetjes,Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. helaas heb ik niet zoveel zeil meer over, maar je idee is echt leuk.

    sta er versteld van wat voor leuks je befenkt.

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. even checken of dit nog lukt, ben mijn blog kwijt, maar volgens mij hebben meer mensen daar last van, dus wil even kijken of ik bij je kan reageren

    BeantwoordenVerwijderen
  8. pff mijn blog is er ineens weer, ik blij!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het heel erg leuk als je een reactie achterlaat! En misschien wil je wel volger worden?

Onze webwinkel:

Volgers